טראמפ, האיש, התסרוקת והטוויטר, חוזר לשלטון. אפשר לאהוב את זה או להתחבר פחות, אבל מדובר במצב נתון. ומה זה אומר לגבינו? שינויים, טלטלות ובעיקר – הרבה הזדמנויות שמתחבאות מאחורי סיכונים. אל תטעו ותחזרו לגלול ב-Ynet – זה לא רק עוד דרמה פוליטית אמריקאית בסגנון "בית הקלפים". כשאמריקה משנה את כללי המשחק, הסטארטאפים הישראלים עלולים למצוא את עצמם במשחק חדש לחלוטין – או לחלופין, בדיוק במקום הנכון כדי להוביל את המהלך הבא.
טראמפ – שובר המוסכמות הסדרתי
אם יש משהו שטראמפ הוכיח בקדנציה הראשונה שלו, זה שהוא יודע לשבור מוסכמות. כשכל נשיא אחר היה מהסס לפני שיפעיל מלחמת סחר, טראמפ נכנס באגרסיביות והפך את שולחן היחסים הכלכליים בין ארה"ב לסין. וטראמפ כמו טראמפ, הכל בגדול. הוא לא רק שינה את כללי המשחק – הוא יצר משחק חדש, שבו יזמים צריכים לחשוב מהר יותר, להסתגל טוב יותר ולהמציא את עצמם כל יום מחדש.
1. דה-רגולציה: טראמפ לא סתם שובר חוקים, הוא בונה מסלול חדש
בקדנציה הקודמת, טראמפ התגאה בדה-רגולציה על סטרואידים. הוא חתך דרך הביורוקרטיה כמו שיפוצניק ישראלי שמבטיח "שיהיה בסדר" ומתחיל לעבוד לפני שהרישיון מגיע. התוצאה? שוק פתוח יותר עבור תחומים כמו פינטק, בריאות ואנרגיה וסקלביליות שלא ראינו לפני.מה המשמעות ליזמים? פחות רגולציה פירושה כניסה מהירה לשווקים – אבל זה גם אומר שתצטרכו לנווט בזהירות בשוק שבו התחרות עלולה להפוך לפרועה ואכזרית. בתחום הפינטק, לדוגמה, החברות הישראליות כבר מובילות, והקצב יגבר עוד יותר.אבל יש גם צד אפל: דה-רגולציה עלולה להוביל לאמון נמוך יותר מצד המשתמשים, במיוחד כשמוצרים טכנולוגיים מגיעים לשוק ללא בקרות מספקות. יזמים ישראלים יצטרכו לא רק להיות מהירים, אלא גם חכמים – ולבנות פתרונות שמציעים שקיפות ואמינות.
2. מלחמת הסחר 2.0: טראמפ אוהב להילחם, וישראל יכולה לנצח
בקדנציה הקודמת, טראמפ הכריז מלחמת סחר על סין – והפך את שוק הטכנולוגיה הבינלאומי לזירה קרבית. זה אולי נשמע מאיים, אבל זו בדיוק הנקודה שבה ישראל פורחת.האמריקאים לא רוצים להיות תלויים בטכנולוגיה סינית? מצוין, כי ישראל היא הפתרון המושלם. תחומים כמו סייבר, שבבים מתקדמים, ואפילו פתרונות חקלאות טכנולוגית – כל אלה מקבלים עדיפות אצל משקיעים אמריקאים שמחפשים שותפים אמינים.
3. פייק ניוז ו-AI: טראמפ הבין איך לנהל את המשחק התקשורתי
נפגשתי השבוע עם דמות בכירה במשק הישראלי, שחזר זה עתה מהכינוס השנתי של ה-G7 – פורום יוקרתי שמאגד את שבע הכלכלות המובילות בעולם לדיונים בנושאים הקריטיים של תקופתנו. כששאל אותי מה לדעתו האיום הגדול ביותר שעלה לדיון, חשבתי מיד על סוגיות מוכרות כמו שינויים בכלכלה הגלובלית או ההתחממות הגלובלית. אבל לא. הסיבה המרכזית? פייק ניוז.טראמפ, הנשיא הראשון שהפך את ההתקפה על המדיה המסורתית לחלק מהמותג שלו, טבע את הביטוי "Fake News" והשתמש בו כמו סיסמה, בערך כל שעתיים בציוצי טוויטר. אך לצד העלייה המטאורית של פייק ניוז, הבינה המלאכותית התפתחה ככלי חיוני לזיהוי מניפולציות תקשורתיות ולשמירה על אמינות המידע בעולם של אי-ודאות.התחום הזה, שנמצא רק בתחילת דרכו בקדנציה הראשונה של טראמפ, הולך להתפוצץ בקדנציה השנייה. יזמים ישראליים, עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות ב-AI, נמצאים בעמדה מצוינת להוביל את המאבק בפייק ניוז או – לחלופין – לשכלל את הכלים ליצור אותו (אני יוצאת מנקודת הנחה שאתם בצד המוסרי, כן?).
4. משקיעים אמריקאים: מה הם מחפשים עכשיו?
בקדנציה הקודמת של טראמפ, ראינו תנועה מוגברת של משקיעים אמריקאים לעבר סטארטאפים ישראליים. זה לא היה רק בגלל היחסים הדיפלומטיים הקרובים, אלא גם כי המשקיעים הבינו שישראל מציעה משהו שאין בשום מקום אחר: חדשנות שמגיעה מתוך אילוצים.עכשיו, עם טראמפ שחוזר לזירה, התיאבון הזה רק יגדל. תחומים כמו סייבר, אנרגיה מתחדשת ובריאות דיגיטלית צפויים להיות בראש סדר העדיפויות של המשקיעים האמריקאים. ואיזה מזל, כי ישראל יודעת להצטיין בדיוק בתחומים האלה.
השורה התחתונה:
טראמפ 2.0 הוא לא רק סיפור פוליטי אמריקאי – מדובר בהזזה של לוחות טקטוניים שמשפיעה עלינו ישירות. ישראל, כמו תמיד, תצטרך לנצל את ההזדמנויות שעולות מתוך אי הוודאות. תזכרו: דווקא מתוך סיכון, נולדות ההזדמנויות הגדולות ביותר. העולם זקוק לחדשנות, ואנחנו – היזמים והיזמיות הישראלים – בדיוק האנשים שיכולים לספק אותה.

Comentarios