top of page

איך Dropbox, Airbnb ו-Facebook יישמו את חוק פארטו כדי לבנות MVP מנצח – ואיך אתם יכולים לעשות את זה גם.

Writer's picture: Shir LuzzattoShir Luzzatto

כשהתחלתי ללמוד כלכלה לעומק, התאהבתי. התיאוריות הסבירו לי תופעות שריתקו אותי במציאות ופתאום הכל היה כל כך הגיוני. בקורס יזמות שלימדתי לעומת זאת, הרגשתי שהתיאוריות האקדמיות הרבה פעמים היו פשוט מנותקות מהמציאות, אולי זה המרחק בין התיאוריה לשטח, אולי הקצב המהיר של הטכנולוגיה שמתפתחת לעומת הקצב הגמלוני של האקדמיה? אבל לא כך עם ההשאלה של העקרונות הכלכליים. אם יש דבר אחד שלמדתי בשנים האחרונות, זה שעבודה קשה היא לא בהכרח עבודה חכמה.

בתור יזמים, יש לנו נטייה לרוץ קדימה עם כל פיצ’ר וכל רעיון שנראה מבריק, רק כדי לגלות שהשקענו המון זמן ומשאבים בדברים שלא באמת הביאו את התוצאה שקיווינו לה. בדיוק כאן נכנס עקרון פארטו – אותו חוק 80/20 שאומר ש-80% מהתוצאות שלך יגיעו מ-20% מהמאמצים שלך. כשיזמים שומעים על חוק פארטו (80/20), לרוב זה מתקשר לניהול זמן או חלוקת משאבים. אבל עקרון פארטו הוא גם מפתח קריטי לפיתוח מוצר מינימלי בר-קיימא (MVP). זה העיקרון שמנחה אותך להתמקד ב-20% מהפיצ’רים שיספקו ללקוחות שלך 80% מהערך.

 

כשהמייסדים של Dropbox, Airbnb ו-Facebook התחילו את המסע שלהם, הם בחרו בפיצ’ר אחד או שניים בלבד, ואלה שהביאו את עיקר ההצלחה. דרו יוסטון, מייסד Dropbox הבין שלשוק כבר יש פתרונות אחסון בענן. אז הוא בחר להתמקד בפיצ’ר אחד פשוט: סנכרון קבצים חלק בין מכשירים. במקום לבנות מוצר שלם מההתחלה, הוא יצר סרטון קצר שהראה איך זה אמור לעבוד. אלפי משתמשים נרשמו על בסיס הסרטון בלבד – עוד לפני שהמוצר היה מוכן. זהו כוחו של התמקדות בפיצ’ר מפתח אחד, ה-20% שבאמת משנים. כש-Airbnb החלה, המייסדים לא בנו מערכת מורכבת. הם זיהו בעיה ספציפית – חוסר זמינות של מקומות לינה בכנסים ואירועים – ויצרו פלטפורמה פשוטה שחיברה בין אנשים שמחפשים מקום לישון לבין בעלי דירות. בלי מערכות מסובכות, רק פתרון מהיר לבעיה דחופה. זה היה מספיק כדי לעורר עניין ולייצר צמיחה ראשונית בהשקעה ראשונית מינימלית.


 אז איך אתם יכולים למצוא את ה20% של המיזם שלכם? אני רוצה להציע 4 שאלות מרכזיות כתרגיל מחשבתי.


 1. מה הבעיה שהמוצר שלי פותר?   מה הבעיה המרכזית שהלקוחות שלכם מתמודדים איתה? אם אתם לא מצליחים להסביר את זה בבירור, כנראה שאתם מתפזרים ולא בכיוון הנכון. התמקדות בבעיה המהותית תעזור לך לחדד את הפיצ’רים שצריכים להיות בלב ה-MVP שלך.

 

2. נקודת כאב: צרו רשימה של כל הבעיות שהלקוחות שלך נתקלים בהן, ודרגו אותן לפי רמת הכאב או הדחיפות. סוד של מקצוענים - ה-20% העליונים של הבעיות הם בדיוק מה שהמוצר שלך צריך לפתור


3. תמצאו לקוח לפני המוצר:  לפני שאתם רצים להשקיע את כל כספי המשקיעים בפיתוח, הציגו את הרעיון שלך בפני לקוחות פוטנציאליים. הקשיבי לאיפה ההתלהבות האמיתית נמצאת, ואיזה פיצ’רים הם מרגישים שהם חייבים ממש עכשיו


4. בנצ'מרק, בנצקמרק ושוב בנצ'מרק: מי המתחרים שלכם? מה הם עושים יותר טוב מכם ואיפה אתם יכולים לחדש?  לפעמים הפתרון הוא לא להמציא הכל מחדש אלא לשפר פתרון קיים בצורה חכמה יותר.

5. נו - קוד - כמו Dropbox  ממש לא חייבים לבנות מוצר שלם מההתחלה. צרו גרסה ראשונית באמצעות כלים פשוטים – מצגת, סרטון או אפילו דמו ידני – ותראי איך המשתמשים מגיבים. יש היום אפליקציות מעולות שעשות את זה בדולרים בודדים כמו bumble  לדוגמא.  זוהי דרך מצוינת לזהות את הפיצ’רים החשובים לפני שמשקיעים במתכנת ופיתוח.



לסיכום, פיתוח MVP מוצלח לא דורש להציע הכל לכולם. הפוך גוטה הפוך, הוא דורש פוקוס מדויק על ה-20% שיביאו לכם 80% מהתוצאות. 

25 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page